A fékrendszer az autók minden bizonnyal egyik legfontosabb biztonsági rendszere, hiszen biztosítja a jármű hatékony megállítását és lassítását, főleg probléma esetén. Ha a fékhatás csökken, az igencsak komoly veszélyt jelenthet mind a járművezetőre, mind a közlekedés többi résztvevőjére nézve. Ennél a cikknél az abskockajavitas.hu oldal volt segítségünkre, hogy megvizsgáljuk a fékhatás csökkenésének lehetséges okait, valamint azt, hogyan előzhető meg és kezelhető ez a probléma.
A fékrendszer működése
Mielőtt részletesen kitérnénk a fékhatás csökkenésének okaira, fontos megérteni, hogyan működik egy autó fékrendszere. A modern autók fékrendszerei hidraulikus elven működnek. Amikor a sofőr rálép a fékpedálra, egy főfékhenger nyomást generál a fékfolyadékban, amely átadja ezt a nyomást a kerekekhez kapcsolódó féknyergekhez vagy dobfékekhez. Ennek a nyomásnak a hatására a fékbetétek érintkeznek a féktárcsákkal vagy dobokkal, így lassítva a járművet.
És akkor térjünk rá a fékhatás csökkenésének lehetséges okaira:
Kopott, elhasználódott fékbetétek
Az egyik leggyakoribb oka a fékhatás csökkenésének, hogy a fékbetétek elkoptak. Az idő múlásával, illetve a használat során a fékbetétek anyaga elhasználódik, így kevésbé hatékonyak a féktárcsákra vagy dobfékekre gyakorolt súrlódás létrehozásában. Ennek eredményeként a jármű féktávolsága megnő, és a fékezés kevésbé vezet eredményre.
Fékfolyadék szivárgása
A fékfolyadék szivárgása komoly problémát jelenthet a fékrendszer számára. A hidraulikus rendszer megfelelő működéséhez megfelelő nyomásra van szükség, amelyet a fékfolyadék szintjének csökkenése jelentősen befolyásolhat. A szivárgás oka lehet törött vagy laza csatlakozás, sérült féktömlő vagy tömítés, illetve az ABS-kocka meghibásodása. Ha a fékpedál puha vagy mélyebbre süllyed a szokásosnál, az a fékfolyadék szivárgására utalhat.
Légbuborékok a fékfolyadékban
A fékfolyadék rendszerébe bejutó levegő is csökkentheti a fékhatást. A levegő – mint tudjuk – nagymértékben összenyomható, így a rendszerben lévő légbuborékok nem továbbítják hatékonyan a nyomást a féknyergekhez vagy dobfékekhez. Ez a fékpedál „puhává”, „szivacsossá” válását eredményezheti, és csökkentheti a fékhatást.
Elhasználódott vagy deformálódott féktárcsák
A féktárcsák állapota is befolyásolhatja a fékhatást. Ha a tárcsák elhasználódtak vagy deformálódtak, az csökkentheti a fékbetétek és a tárcsák közötti érintkezést, ami gyengíti a jármű lassításának képességét. Ez a probléma különösen gyakori lehet olyan járműveknél, amelyeknél sokat használnak erős fékezést vagy gyakran találkoznak szélsőséges hőmérsékletekkel.
A rendszeres karbantartás hiánya
A fékrendszer karbantartásának hiánya, illetve elhanyagoltsága is jelentősen hozzájárulhat a fékhatás csökkenéséhez. A rendszeres karbantartás és ellenőrzés segíthet azonosítani és kijavítani a kisebb problémákat, mielőtt azok súlyosbodnának és a fékhatást jelentősen befolyásolnák. Ez különösen igaz az ABS kocka javítás esetében, mivel a blokkolásgátló hiányában, különösen nehéz útviszonyok esetében fokozottan emelkedik a baleset bekövetkezésének esélye.
Megelőzés és kezelés
A fékhatás csökkenésének megelőzése érdekében rendszeresen ellenőrizze és tartsa karban autójának fékrendszerét. Ez magában foglalja a fékbetétek és féktárcsák állapotának vizsgálatát, a fékfolyadék szintjének ellenőrzését és a rendszeres szervizelést. Ha a fékhatás csökkenésének bármilyen jelét tapasztalja, ne habozzon szakemberhez fordulni a probléma időben történő kezelésének érdekében!